Utøver

Fysisk aktivitet er alle former for aktivitet og bevegelser vi gjør med kroppen ut over å sitte i ro. Det kan være alt fra å gå opp en trapp, til å være med på håndballtrening, til å gå tur på fjellet.

Hvorfor skal jeg være i fysisk aktivitet?

Det er gøy! 

Å være i fysisk aktivitet kan være skikkelig gøy! Faktisk frigir du lykkehormoner, endorfiner når du beveger deg.
Hvor kult er ikke det? 

Det er sosialt! 

Gjennom å delta i organisert aktivitet har du mulighet til å bli kjent med nye venner, som du kan finne på gøyale aktiviteter med, både på og utenfor treningene.

Det er bra for hode og kropp! 

Når du er i fysisk aktivitet oppnår du mange positive fordeler for den psykiske og fysiske helsen din.
Gjennom å være i fysisk aktivitet reduserer du faktisk sannsynligheten for en rekke sykdommer.
Nysgjerrig på hvorfor og hvordan fysisk aktivitet kan påvirke helsen? 
Se hva Helse Norge sier på sine sine sider.

Aktivitetskart

Din aktivitet på kartet?

Send inn informasjon om din aktivitet, så får vi den på kartet!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Ti tips til hvordan du kan få en GØY aktivitetshverdag

1

Det skal være gøy! 

Fysisk aktivitet skal være gøy - eller så gidder vi ikke holde på med det i lengden.
Hva vi synes er gøy er forskjellig fra person til person, og det er viktig at du finner noe DU liker.

2

Snakk med treneren din eller andre du stoler på om dine utfordringer 

Dersom du har en utfordring - det kan være en vond fot, at du ikke liker at andre er borti deg eller at du er sliten på grunn av et legebesøk, så er det lurt å si det til treneren din eller andre du stoler på. Da kan de hjelpe deg med å legge tilrette aktivitetsøkten på en måte som gjør at du kan ha det gøy likevel.

3

Lytt til kroppen 

Det er lov å være sliten, trett og lei - selv når du ikke har en god forklaring til hvorfor det er slik.
Da er det greit å slappe av og hvile, og kanskje ta en litt lettere aktivitetsøkt enn det du egentlig hadde planlagt. Kroppen trenger nemlig både aktivitet og hvile for å bli sterkere.

4

Slitsomt, men egentlig litt godt?

Fysisk aktivitet kan oppleves slitsomt.
Pulsen stiger, hjertet dunker, musklene svir og du blir svett. For noen kan det oppleves skummelt. Heldigvis er det bare en måte vi reagerer på for å bli sterkere. Etter en tid med regelmessig fysisk aktivitet opplever faktisk mange at denne slitsomheten kan være god! 

5

Litt er bedre enn ingenting

Selv om det er anbefalt å være i aktivitet minst en time hver dag, betyr det ikke at "det ikke er vits" dersom du bare en dag klarer å være i aktivitet i en halvtime eller ti minutter. Prøv derfor å være i litt i aktivitet, også de dagene du ikke har planlagt trening eller aktivitet. Kanskje du kan gå hjem fra skolen sammen med kompiser istedenfor å ta buss, eller bli med mor og far og lufte hunden? 

6

Alle må ikke konkurrere

Av og til kan det virke som at alt idrett handler om er å bli best og det å konkurrere. Det er heldigvis ikke sant. Det er helt lov å være med på fritidsaktiviteter bare for å ha det gøy, være med venner og bevege seg.

7

Gi det en sjanse!

Av og til kan nye aktiviteter virke både skumle og vanskelige. Det er likevel viktig å gi det en, to - ja kanskje til og med tre ganger før du bestemmer deg om det var noe for deg eller ikke.
Kanskje oppdager du at aktiviteten som du tenkte var kjempekjedelig var supergøy likevel?

8

Uten mat og drikke, duger helten ikke!

Er vi sultne og tørste, kan selv den artigste aktivitet bli kjedelig.
Det er derfor viktig at vi spiser og drikker jevnt i løpet av dagen, slik at vi har energi til å være i aktivitet! Om du er nysgjerrig på hva som kan være smart å spise, kan du sjekke ut anbefalingene til Helsedirektoratet.

9

Riktig utstyr

Å ha riktig utstyr kan ha mye å si på om vi synes aktiviteten var gøy eller ikke. De fleste har for eksempel opplevd at kalde fingre og tær kan gi dårlig humør når vi er ute i regnvær uten regnklær.
For å få en best mulig opplevelse av aktiviteten, er det derfor greit å passe på at vi har riktig utstyr. Utstyret behøver ikke være dyrt, men kan i enkelte tilfeller være det. Da går det an å låne utstyr gjennom Idrettsforbundet sin BUA-ordning.

10

Planlegg tid til fysisk aktivitet

Det er mye lettere å få inn daglig aktivitet dersom du planlegger det inn mellom alle andre daglige gjøremål. Skriv gjerne opp hva aktiviteten skal være, når du skal gjøre det, hvor du skal gjøre det og hvem du skal gjøre den med.